
////////////////// Report by Jean-François Julliard and Elsa Vidal
////////////////////////////////////////////////////////////////// August 2010 ///////////////////////////////////////////////////////////////

    Press freedom in Ukraine :

	 temptation 
to control



2Press freed o m: repo rt o f fact-f i n d i n g v i s it to U kra i n e ///////////////////////////////////////////////////////// 

Many journalists, free speech organisations and opposition parliamentarians are concerned to 
see the government becoming more and more remote and impenetrable. During a public meeting 
on 20 July between Reporters Without Borders and members of the Ukrainian parliament’s 
Committee of Enquiry into Freedom of Expression, parliamentarian Andrei Shevchenko deplored 
not only the increase in press freedom violations but also, and above all, the disturbing and 
challenging lack of reaction from the government. The data gathered by the organisation in the 
course of its monitoring of Ukraine confirms that there has been a significant increase in reports 
of press freedom violations since Viktor Yanukovych’s election as president in February.

Natalia Negrey / public action at Mykhaylivska Square in Kiev in November of 2009

Reporters Without Borders visited Ukraine from 19 to 21 July in order to accomplish 
the first part of an evaluation of the press freedom situation.
It met national and local media representatives, members of press freedom 
NGOs (Stop Censorship, Telekritika, SNUJ and IMI), ruling party and opposition 
parliamentarians and representatives of the prosecutor-general’s office.
At the end of this initial visit, Reporters Without Borders gave a news conference 
in Kiev on 21 July at which it announced its provisional findings and its 
recommendations to the authorities.
Reporters Without Borders will return to Ukraine in response to an invitation to 
meet with President Viktor Yanukovych and Anna German, the deputy chief of the 
presidential administration, and in order to meet with other representatives of the 
state media.
This report summarizes the information that Reporters Without Borders used to reach 
its initial conclusions.

Legislative issues

The government’s desire to control journalists is 
reflected in the legislative domain.
	 The Commission for Establishing Freedom 
of Expression, which was attached to the presi-
dent’s office, was dissolved without explanation 
on 2 April by a decree posted on the president’s 
website on 9 April.
	 The Ukrainian constitution guarantees free 
expression and press freedom. Defamation was 
decriminalised when a new criminal code was 
adopted in September 2001. It eliminated the 
previous article 125’s provision for sentences of 
up to three years in prison. But journalists and 
media are still under the threat of having to pay 
substantial damages, for which there is no ceiling. 
This is a significant risk, given the readiness of 
politicians and influential figures to bring abusive 



3Press freed o m: repo rt o f fact-f i n d i n g v i s it to U kra i n e ///////////////////////////////////////////////////////// 

Internet media under political control by treating 
them as news agencies. Some see it as a clumsy 
government attempt to regulate the Internet.
	 The third thorny legislative issue is the right 
of access to information. Parliament refused 
to add draft law No. 2763, on access to public 
information, to its legislative agenda on 9 July 
despite a significant campaign in support of the 
bill and reassuring statements from both ruling 
party and opposition politicians.
	 At least 45 journalists and 152 organisations 
urged parliamentarians of all parties to pass the 
bill and President Yanukovych promised to sign it 
into law. Parliamentary speaker Vladimir Litvin also 

expressed support for its adoption and even 
the Security Service of Ukraine (SBU) let it be 
known it would not oppose it. Nonetheless, 
although essential for regulating relations 
between society and officialdom and for 
democracy itself, the draft law has been sent 
to the directorate for juridical affairs for an 
expert evaluation and will not be submitted to 

parliament until the next session, in the autumn. 
The efforts to bring access to information into 
line with international standards has a long 
history. There were several proposals before the 
bill, drafted by BYuT parliamentarian Andrei 
Shevchenko, was approved on first reading by 323 
parliamentarians of all parties in June 2009. 
	 Complementing provisions of the 1996 
constitution and the 1992 law on information, the 
proposed law on access to information would :
•	 require officials to respond to requests for 
information within five days (instead of 30)

lawsuits. Journalists can also still be the target of 
criminal prosecutions for violation of privacy.	
A law protecting personal information, signed 
by President Yanukovych on 26 June and due 
to take effect in January 2011, will significantly 
complicate the work of journalists and expose 
them to the possibility of criminal prosecution. 
Under this law, journalists will have to ask a 
person’s permission before publishing virtually 
any information about them aside from their name 
and surname. Volodymyr Yavorskyy, the head of 
RFE/RL’s Ukrainian service, told the Institute of 
Mass Information (IMI): “It would be impossible 
to report that a parliamentarian is suffering from a 

mental illness without their agreement” (IMI release, 
12 July).
	 Draft law No. 6603, which has been submitted 
to the Verkhovna Rada (parliament) following 
approval by the cabinet on 30 June, would require 
news agencies to register with the state every year. 
Disseminating news without being registered (or 
re-registered) would be punishable by a fine of 
up to 120 times the minimum salary or 300 times 
the minimum salary for repeat offenders. The 
bill has been criticised by Telekritika and other 
free speech organisations as an attempt to bring 

« It would be impossible to report that 
a parliamentarian is suffering from a 

mental illness without their agreement  »

•	 Journalist Serhi Andrushko of television station STB was hit by one of 
the president’s bodyguards at the Agro-2010 exhibition in Kiev on 15 June. 
The complaint he tried to file at the Holosiyivskiy district prosecutor’s office 
was rejected. He submitted an appeal against the Holosiyivskiy district’s 
decision to the city of Kiev prosecutor’s office on 28 July.
Stop Censorship, a movement created on 21 May, called for the bodyguard’s 
dismissal and for the judicial authorities to investigate him for “obstructing 
a journalist’s activities.” On 16 June, 30 journalists urged presidential 
administration chief Sergei Lyovochkin to conduct an investigation into the 
incident and publish its findings.

•	 Andrushko had previously had a run-in with Volodymyr Storozhenko, 
the head of the city of Kiev’s main housing department on 8 April. When he 
tried to ask a question, Storozhenko grabbed his microphone and threw it in a 
garbage can.

•	 Serhi Kutrakov of the Novyi Kanal TV station went to the House of 
Ukraine in Kiev on 8 April to cover the inauguration of an exhibition but was 
summarily expelled by members of a “Berkut” police special forces unit when 
he filmed an argument between a Svoboda reporter and the organisers. 
On 12 July, a Kiev court rejected the complaint he had brought against the 
members of the Berkut unit and their commander, Vladimir Alexandrov, in 

Serial abuses
which he accused them of abuse of authority (under article 365 of the criminal 
code) and obstructing a journalist’s activities (article 171).
Alexandrov responded by calling for Kutrakov to be prosecuted on five 
charges including hooliganism. Kutrakov commented: “By taking this decision, 
the court has given all the members of the security forces an example of how 
to work with journalists.” He appealed against the court’s decision on 19 July.

•	 Boris Braginskyi, a journalist who works for 9 Telekanal in the eastern 
city of Dnipropetrovsk, was attacked by an unidentified man near the TV 
station’s building at around 7:30 p.m. on 12 April. He was hit in the face, 
thrown to the ground and kicked repeatedly. The assailant, who appeared 
to have been waiting for Braginskyi, made off after the attack without taking 
anything from him. Braginskyi was convinced that the assault was linked to his 
work. “I don’t look for trouble but my programme is often tough and analyses 
events, and that clearly does not please everyone”, he said.
At its final news conference and at its 21 July meeting with representatives of 
the prosecutor’s office, Reporters Without Borders said these cases should 
be taken seriously, not ignored or treated with contempt, and it urged Ukraine’s 
leaders to implement the existing legislation. Ukrainian has a provision for 
responding to press freedom violations. It is article 171 of the criminal code, 
which punishes obstructing journalists in the course of their work.



4Press freed o m: repo rt o f fact-f i n d i n g v i s it to U kra i n e ///////////////////////////////////////////////////////// 

•	 allow requests to be submitted by fax or email 
as well as by letter
•	 require state agencies to make information 
available to the public when requested
•	 require government bodies to post information 
about their activities on their websites
•	 hold government employees responsible if they 
fail to provide information classified as “open.”
	 The draft law has received favourable 
evaluations from the Council of Europe, the 
Organisation for Security and Cooperation in 
Europe and other international bodies. If it had 
been put on the parliamentary agenda, it could 
have been adopted on 29 June.

Creation of a public service 
broadcaster : an ideal too far ?

The creation of a public service broadcasting group to 
replace the existing state radio and TV broadcasters 
NTUC and NRCU has often been mooted but has 
yet to materialise. Prodded by the international 
community, including such European institutions 
as the Council of Europe1, the Ukrainian authorities 
have announced several proposals for a public 
service broadcaster over the years.
	 The first legislative proposal was drafted 
and published in 1997. Several others were 
aborted or buried. After the Orange Revolution, 
no fewer than five proposals were announced 
from 2005 to 2008, but none of them was the 
subject of public debate.
	 A proposal drafted jointly by several NGOs, 
including the Institute of Mass Information, and 
Andrei Shevchenko, a parliamentarian and former 
journalist, was rejected by parliament in June 2009. 
Despite the rebuff, they are working on a new version 
which they eventually hope to submit.
	 But President Yanukovych meanwhile 
proposed on 29 June of this year that his newly-
created Humanitarian Council should publicly 
examine a bill drafted by his government for the 
creation of a public radio and 
TV broadcaster. Several NGOs 
including Stop Censorship had 
previously requested that they 
be allowed to participate in 
the examination of the newly-
announced bill as they had 
already worked a great deal 
on this issue. It is unfortunate 
that their request was ignored, especially as the 
Humanitarian Council is much criticised.
	 The presidential administration has made no 
secret of its confidence in its ability to get the bill 
approved. Speaking on the TVi (TBi) programme 
Black and White on 28 June, Anna German said : 

“Inasmuch as we have a coalition that has more 
votes than we need, we will vote for and create a 
public television service in Ukraine.”

Aspects of the president’s bill  

•	 It envisages using the national TV station 
UT-1 as the core around which to build the public 
broadcaster. The head of UT-1, Egor Benkendorf, 
who spent most of his career working for Inter, 
another TV station, has already told the press that 
he is preparing the transformation, although the 
bill has not yet been adopted.
•	 The “new” public broadcaster is to be funded 
in part from the government budget (with the 
amount being set annually by the cabinet), and 
in part from advertising and from the sale of its 
productions. This suggests that it will be unable 
to shed its heritage as a government broadcaster 
and establish its independence. The same concern 
applies to the external broadcasting service, which 
will get all its funding from the government.
	 The NGO Novomedia recommends limiting 
state funding to the network of transmitters. Other 
media experts suggest that the public broadcaster 
should get its funding from advertising (which is 
low-volume but high-tariff), sponsors and (for the 
most part) subscriptions.
		  Andrei Shevchenko, one of the authors 
of the draft law that was rejected by parliament 
in June 2009, is not in favour of a model in which 
funding would be initially based on subscriptions. 
He recommends initially following the such models 
as those of Georgia and Estonia. And he insists on 
three fundamental points for a public broadcasting 
service. He says society must own it, fund it and 
control its programming.
	 Another stumbling block is the “presidential” 
nature of the president’s proposed broadcaster. Its 
board of governors would consist of representatives 
from each of the following : the president’s office, each 
party represented in parliament, the government and 
several national NGOs. Several experts recommend 

that representatives of public institutions should 
also be on the board and that there should be only 
one government representative, one who is also be 
a member of the National Broadcasting Council. 
This is a key point as the board of governors would 
appoint the public broadcaster’s executives, approve 

Humanitarian 
Council

The president created 
the Humanitarian Council 
(Obchestvennyi Gumanitarnyi 
Soviet) on 2 April with the job 
of giving him advice. Officially, 
its purpose is “to take account 
of society’s significant interests in 
the resolution of issues that are 
central for society’s development 
and to draft proposals for fulfilling 
the duties of defending human 
and citizen rights and freedoms.” 
It has 29 members. 
NGOs criticise the fact none 
of the council’s members are 
journalists, that it is chaired by 
President Yanukovych and that 
its executive secretary is Anna 
German, the deputy chief of 
the presidential administration, 
an unrelenting promoter 
of the draft law, which she 
masterminded. In other words, 
there are serious doubts about 
the council’s independence.

« Prodded by the international 
community, including such 

European institutions as 
the Council of Europe,...  »

1. Parliamentary Assembly of 
the Council of Europe, January 
2004, Recommendation 1641, 
“Public service broadcasting.”



5Press freed o m: repo rt o f fact-f i n d i n g v i s it to U kra i n e ///////////////////////////////////////////////////////// 

its budget and supervise its editorial policies.
	 There is a clear consensus among the civil 
society and media representatives that Reporters 
Without Borders met that the best way to proceed 
would be to adopt an amended version of the 1997 
bill. But many fear that the political will to create 
a radio and TV broadcasting service capable of 
satisfying society’s expectations is lacking and that 
there will be no more than cosmetic changes that 
prevent the emergency of a real public broadcaster 
rather than a governmental one.
	 These fears were fuelled by an incident a week 
after Reporters Without Borders left. Anna German 
gave a news conference on 30 June at which she 
announced that she had invited a foreign expert, 
Jean Martin, to advise the government on the 
creation of a national broadcaster. She described 
Martin as a Reporters Without Borders media 
specialist. The announcement did not go down 
well with the Ukrainian NGOs and experts who 
have tried without success to be included in the 
process. Martin is in reality a Reporters Without 
Borders lawyer.

Allocation of broadcasting 
licences as a means 
of censorship

There have been many cases of censorship and 
harassment of TV stations in the past few months. 
Two of these cases, involving the privately-owned 
stations TVi and 5 Kanal, illustrate the close 
and, indeed, overlapping links between the 
media and politics. Both of these stations are 

facing the possibility of losing the terrestrial 
broadcast frequencies they were assigned at 
the start of the year. The beneficiary would be 
Inter Media Group, a company owned by Valeriy 
Khoroshkovsky, who happens to be the head of 
the SBU, Ukraine’s main security agency. 
 	 TVi and 5 Kanal have an extremely powerful 
adversary in Khoroshkovsky, who is using the 
courts to dispute the 59 analogue frequencies 
(33 for TVi and 26 for 5 Kanal) which the 
National Broadcasting Council allocated them 
on 27 January. Seventeen other TV stations 
were allocated frequencies on 27 January, 
including Inter Media stations, which received 
20 frequencies.
	 The National Broadcasting Council, whose 
composition has since changed, has disowned 
the 27 January allocation on the grounds that 
it did not have quorum. It also insists that the 
existence of the two stations would not be 
threatened if the frequencies were withdrawn. 
Meanwhile suspicions about political pressure 
are mounting.
	 TVi and 5 Kanal are the only two stations 
whose frequencies are being challenged and 
they also happen to be the two stations that 
are most critical of the government. The 
National Broadcasting Council’s decision and 
the circumstances of the initial court hearing that 
ended with a ruling in favour of withdrawing the 
frequencies suggest political motives. 
	 TVi executive director Mykola Kniazhytsky 
told Reporters Without Borders : “The authorities 
are portraying this as a commercial dispute but 
in my view it is political. The authorities do not 
like our station.”
	 On 7 June, the National Broadcasting 
Council accepted Inter Media’s petition and 
agreed to the principle of cancelling the 27 
January allocation, which had been issued in 
response to the bids submitted by the various 
TV stations. The next day, a Kiev administrative 
court issued a ruling cancelling the allocation. 
TVi and 5 Kanal have appealed.
	 The conduct of the 8 June hearing has raised 
many questions and suspicions. Held behind 
closed doors, it was presided over by a judge 
selected by superiors in the judicial hierarchy 
rather than by means of random computer 
selection. According to article 27, paragraph 5 of 
the code of administrative procedure, the judge 
should have recused himself. 
	 The TV stations say they were not told about 
the hearing and as a result, several parties to the 
dispute did not attend, yet the court did not comply 
with a requirement under article 27 to postpone it. 
The court refused to take testimony from members 
of the National Broadcasting Council who had 
participated in the 27 January decision. The hearing 

Valeriy Khoroshkovsky

Appointed head of the Security Service of Ukraine (SBU) on 11 March of this year, 
Khoroshkovsky has also been a member of the national bank’s board of governors since 
19 April and is a member of the Judiciary Supreme Council, which appoints and dismisses 
judges.
After acquiring a controlling interest in Inter TV in 2005, he turned into the Inter Media 
Group in 2007 by buying other TV stations from businessmen Dmitry Firtash, who decided 
to pull out of the media business. Jointly owned by Khoroshkovsky (61 per cent), the 
Russian broadcaster ORT (29 per cent) and Svetlana Pluzhnikova (10 per cent), Inter 
Media is now Ukraine’s biggest broadcasting group and covers 96 per cent of the country.
The Ukrainian Anti-Monopoly Commission cautioned the National Broadcasting Council 
on 16 December 2009 against assigning more broadcasting frequencies to Inter Media 
because of its already dominant position.



6Press freed o m: repo rt o f fact-f i n d i n g v i s it to U kra i n e ///////////////////////////////////////////////////////// 

was conducted in a single 11-hour session that 
ended when the court issued its ruling at 1:00 a.m. 
One of 5 Kanal’s lawyers, Tetyana Malashenkova, 
fainted during the hearing and had to be rushed 
to hospital. 
	 Although the outcome of the appeal by the 
two stations is still pending, National Broadcasting 
Council chairman Volodymyr Mandzhosov wrote 
a letter demanding the suspension of TVi’s 
broadcasting. The station’s director general and 
its news editor, Vitaly Portnikov, responded with 
an open letter to the president objecting to this 
harassment.
	 During its Kiev news conference on 21 
July, Reporters Without Borders called on the 
authorities to ensure that the appeal hearing in 
the dispute between the two TV stations and Inter 
Media was open to the press and public as a way 
to lift part of the veil obscuring the case. Reporters 
Without Borders also urged the authorities 
to issue profiles of the National Broadcasting 
Council’s members together with details of any 
links they may have with parties to the dispute 
or to leading political or business figures. 

5 Kanal fights back

5 Kanal has also been busy, writing an open 
letter to the president and contacting NGOs 
and international organisations. Launched by 
independent journalists and at the forefront of 
coverage of the Orange Revolution, 5 Kanal fears 
that the withdrawal of frequencies is just a first step 
in a process by which the state will recover control 
of the independent TV stations, similar to what 
happened in Russia in 2002-2003, when NTV, ORT 
and TB 6 were stripped of their frequencies before 
being turned into government stations.
	 5 Kanal news editor Volodymyr Mzhelskyi 
handed an appeal to Reporters Without Borders 
secretary-general Jean-François Julliard on 21 July. 
As well as voicing these concerns it also accuses 
Valeriy Khoroshkovsky of a conflict of interest
	 TVi news editor Vitaly Portnikov took a 
similar view. “We already saw this dynamic at 
work in Russia, when the commission issued 
licences only to TV stations owned by businessmen 
who supported the government,” he said. “At 
that time, I was campaigning for the economic 
independence of the media and for their owners 
to be foreigners (...) The authorities are portraying 
this as a commercial dispute but in my view it is a 
political issue. The current government does not 
like our station (...) The government’s aim is to 
have media that say nothing, that are incapable 
of reacting and opposing it.”

Censored reports

Many TV news reporters say they have been 
censored. Either their reports have been suppressed 
outright, or they have been changed substantially, 
always in such a way as to favour people of influence. 
They cite new formats or editorial directives that 
interfere in their reporting.
	 It was journalists with TSN, the new service of 
one of the country’s most popular TV stations, 1+1, 
who were the first to raise this issue in an open letter 
on 6 May, in which they said that “reports critical 
of the authorities are not broadcast for political 
reasons” and that they receive “instructions not to 
cover certain events and these decisions are taken 
not by the head the news service or even by the 
station’s news editor but by the director-general.” 
In a another statement, they again singled out the 
director-general, Oleksander Tkachenko, and cited 
a dozen concrete examples :
•	 July 2009 : Journalists refused to broadcast a 
“doctored” report about a dispute between former 
President Leonid Kuchma’s son-in-law and other 
members of the family.

«  The 
authorities 
are 
portraying 
this as a 
commercial 
dispute but in 
my view it is 
political. The 
authorities do 
not like our 
station.  »

 

The courts are not the only means used to harass Ukraine’s TV stations. The head of TVi, 
Mykola Kniazhitskyi, announced on 14 June that the station’s journalists had been the target 
of illegal surveillance and had filed a complaint. Kniazhitskyi himself was followed by a vehicle 
with a false number plate for at least a week. In footage filmed by TVi  journalist Roman Skrypin, 
which can be viewed on the station’s website (www.tvi.ua), the surveillance vehicle’s occupants 
can be seen hiding their faces before the vehicle drives off at great speed. No action had been 
taken in response to Kniazhitskyi’s complaint by 23 July.				 
Kniazhitskyi said he received a letter from interior ministry spokesman Dmytro Andreyev 
taking note of his complaint and assuring him that the police had not been responsible for the 
surveillance. SBU deputy director Oleh Fareniy also denied that the SBU was involved. The 
Ukraine prosecutor-general’s office is reportedly conducting an investigation at the request of 
the parliamentarian Roman Zvarych.



7Press freed o m: repo rt o f fact-f i n d i n g v i s it to U kra i n e ///////////////////////////////////////////////////////// 

•	 August 2009 : A report by journalist Margaryta 
Sytnyk about a sugar price increase was not 
broadcast on the grounds that it would have 
displeased the authorities.
•	 November 2009 : At the director-general’s 
request, comments by participants in a political 
rally saying they had been paid to attend were 
withdrawn from a report by Boris Ivanov. The same 
month, a report about presidential candidate Vassyl 
Protyvsikh was edited in a way favourable to him.
•	 February 2010 : A proposal to do a report 
on the new president’s wife was rejected without 
explanation.
•	 March 2010 : Critical content was cut from 
a report by Hryhoriy Zhygalov about the new 
government. Another report about the cars of the 
new ministers led to TSN editor-in-chief Maksim 
Shylenko’s suspension and, shortly thereafter, his 
dismissal.
•	 April 2010 : A report about problems with the 
printing of passports was delayed for a day, until 
passages critical of the interior ministry had been 
edited out. A report about the Kharkiv accords 
between Russia and Ukraine was not broadcast on 
the grounds that “the job of the staff is not to analyse 
the accords but to highlight their positive aspects.” 
•	 May 2010 :  An “editorial” by Yaroslav 
Petrivskiy, a person unknown to the staff, was 
broadcast during the news programme, apparently 
on outside orders. It consisted of an especially one-
sided account of recent parliamentary debates. 
Myroslav Otkovych was refused permission to do 
an analysis of President Yanukovych’s comments 
to the Parliamentary Assembly of the Council of 
Europe about Ukraine’s 1932-33 Great Famine.

STB adds its voice to the protests

On 7 May, journalists working for the programme 
“Vikna” on the national TV station STB followed 
the example set by 1+1’s journalists, reporting that 
the subjects censored since Viktor Yanukovych 
became president had included education minister 
Dmytro Tabachnyk, the Ukrainian Insurgent Army 
(UPA) and the 1932-33 famine. They also revealed 
that there was a new reporting policy that included 
handling stories in straightforward manner, 
without irony, avoiding investigative reporting 
or covering poverty or the lifestyle of politicians. 
The editorial change dated back to the start of 
the presidential election campaign in the winter 
of 2009, they said.
	 Some of the many examples of censorship 
they gave dated back to even before that. 
Throughout 2009, there was a ban on doing 
reports about the homes senior officials owned 
in the villages of Pushcha-Vodytsa and Koncha-

Zaspa. A report about then Prime Minister Yulia 
Timoshenko’s birthday party was banned from 
being broadcast. Critical reporting about the 
Kiev city hall and mayor Leonid Chernovetskyi 
in particular was forbidden. A report that 
participants were paid to attend an electoral 
rally organised by President Yanukovych’s party 
was also banned from being broadcast.
	 In an interview for the magazine Telekritika, 
STB deputy director-general Oleksiy Mustafin 
recognised that his station had a “new reporting 
policy” and had changed the format of its reports 
but denied that there was any kind of censorship 
and attributed the changes to a desire to improve 
the station. He refused to comment on any of the 
specific allegations in the open letter.
	 Despite the statements by the journalists, 
and despite the support of many colleagues and 
protests by several international human rights 
organisations, other reports about the president 
have subsequently been doctored or banned from 
being broadcast.

Regional media on the frontline as 
political climate deteriorates 

Avtor TV, an independent local station based 
in the eastern city of Dniprodzerzhynsk, had 
to stop broadcasting at 
the start of April after a 
c o m p a n y  o p e ra t e d  by 
the municipal authorities 
rescinded the rental contract 
for its premises. After 10 
years  of  broadcasting, 
Avtor TV director Lyudmyla 
Kachanova regards the 
rental  contract’s  early 
termination as a violation 
of media freedom. The 
station had been regarded 
as a critic of the municipal 
administration ever since 
a new mayor was elected 
in March 2008. Avtor TV 
has said it will file a legal 
appeal. In the meantime, 
Kachanova is waiting for 
the municipal government 
to issue a new invitation 
to bid for the local station 
licence.
	 The signal of Hlas, a local TV station 
based in Ilichivsk, a town in the southwestern 
province of Odessa, was suddenly dropped by 
local TV cable operator Klen in April. According 
to Liana Fateyeva, a journalist who produces 

« They 
(journalists) 

also revealed that there 
was a new reporting 
policy that included 
handling stories in 
straightforward manner, 
without irony, avoiding 
investigative reporting 
or covering poverty 
or the lifestyle of 
politicians.  »



8Press freed o m: repo rt o f fact-f i n d i n g v i s it to U kra i n e ///////////////////////////////////////////////////////// 

the Hlas programme “Illichivsk News,” the 
municipal authorities put pressure on the cable 
operator because of criticism expressed on the 
air. In an interview for the magazine Telekritika, 
she also reported that her attempts to get press 
accreditation for the station’s new employees had 
been ignored. She had submitted all the required 
documents and received no reply.
	 Fateyeva told Telekritika she regarded the 
suspension of the station’s signal as a political 
measure. “We went to a municipal council session 
and when we tried to get a comment from the mayor, 
Valeriy Khmelniuk, he replied that 
he did not talk to journalists from 
the station that he was ‘going to 
close soon’”. The deputy director 
of the cable operator, Klen, said 
he suspended Hlas’ signal because 
the local authorities told him that, 
as a local rather than a regional 
station, it could not broadcast 
outside Odessa. He added that he 
was ready to restore the signal as 
soon as Hlas resolved this issue. 
The local authorities refused to 
comment. Hlas’ lawyer said he intended to refer 
the matter to the National Broadcasting Council.
	 There is often not enough awareness of the 
degree to which local authorities of all political 
tendencies obstruct the work of the media. It is a 
structural problem that has grown in recent months, 
according to regional journalists Reporters Without 
Borders met during a round-table in Kiev.
	 Local newspaper editor Vasyl Demyaniv was 
hospitalised with severe head injuries and a broken 
leg after being assaulted by unidentified assailants 
as he was returning home in the western city of 
Kolomyia on the evening of 23 March. The National 
Union of Journalists believed the assault was linked 
to his work as his weekly, Kolomiyskiy Visnyk, is 
outspoken in its criticism of the local government. 
Demyaniv had not received any personal threats 
but the newspaper has long been harassed by the 
local authorities. The police were not convinced 
that the assault was linked to his work and treated 
the case one of “hooliganism” under article 296 
of the criminal code and “grievous injury” under 
article 121.
	 Online journalist  and blogger Olena 
Bilozerska (http://bilozerska.livejournal.com/) 
and photographer Olexiy Furman of the Photolenta 
agency (www.phl.ua) were questioned by police 
in Kiev in March about the demonstrations by 
opposition activists they covered the previous 
month. Their apartments and computers were 
searched on 27 March and equipment was 
seized. Bilozerska’s lawyer, Sydir Kyzin, said the 
confiscation of journalistic material violated article 
17 of Ukraine’s media law, which says: “Journalists 

may not be arrested or detained because of their 
professional activity, nor may their material be 
confiscated”. Bilozerska was questioned again 
and accused of complicity with a radical group 
called Autonomous Resistance. Reporters Without 
Borders wrote to interior minister Anatoliy 
Mohylyov voicing concern that such intimidation 
attempts could become “standard practice”.
	 What with media polarisation, pressure from 
local authorities for positive coverage and the 
difficulty of asserting editorial independence vis-à-
vis advertisers in a situation of near-monopoly, local 

journalists face many difficulties and have little room 
for manoeuvre. Those who want to combat these 
problems in the provinces often find they have little 
support. Furthermore, the blighted labour market for 
journalists means the cost of rebelling can be high. 
The situation is like to get even worse in the run-up 
to local elections scheduled for 31 October. 
	 The Ukrainian media industry is characterised 
by the presence of influential businessmen. Three of 
the country’s richest “oligarchs” – Igor Kolomoysky, 
Viktor Pinchuk and Rinat Akhmetov – own media 
groups. Like the politicians with whom they are 
often linked, they have a distinct tendency to see the 
media as tools in the service of their ambitions. Both 
politicians and businessmen exploit the media, 
enrolling them in public relations campaigns that 
serve their respective interests, to the detriment of 
the public’s need for information.
	 Television is by far the most important media 
in terms of audience and advertising revenue. 
According to National Broadcasting Council date, 
there are more than 800 registered TV stations but 
most are closed or do not broadcast and most of 
the others are local or regional. The state has 28 
TV stations. As regards radio, only the state-owned 
radio broadcaster UNRC covers 100 per cent of 
the country’s territory.
	 The first national TV channel, UT-1 (owned 
by state broadcaster NTCU), is the only really 
national TV station, covering nearly 99 per cent 
of the country. 1+1, Inter TV, Novyi Kanal, STB and 
ICTV are the other stations that cover a significant 
part of the country and are regarded as having a 
“national audience.”

During a visit by Russian 
President Dmitry Medvedev 
on 17 May that sealed a 
dramatic rapprochement 
between the two countries, 
video footage of the Russian 
and Ukrainian presidents 
visiting the monument to 
the unknown soldier in Kiev 
were edited at the request 
of the Ukrainian presidential 
administration. Because of the 
bad weather, a wreath fell on 
President Yanukovych as he 
bowed before the monument. 
Presidential press service 
chief Aleksei Koshelev told 
journalists not to broadcast 
footage of the incident. The first 
national TV channel, ICTV and 
Inter TV complied, although the 
video was readily available on 
YouTube and other websites. 
The journalist who prepared 
the report on the visit for 1+1 
said it was the station’s director-
general who gave the order 
for the offending sequence not 
to be broadcast. The station 
broadcast selected photos 
instead. 
STB journalist Serhi Andrushko 
reported that the report 
he prepared on President 
Yanukovych’s first 100 days in 
office on 4 June was edited by 
the station’s director-general 
to make it more favourable to 
Yanukovych.

« There is often not enough 
awareness of the degree 

to which local authorities of all 
political tendencies obstruct the 
work of the media.  »



9Press freed o m: repo rt o f fact-f i n d i n g v i s it to U kra i n e ///////////////////////////////////////////////////////// 

shareholder since 2005.
One of the country’s richest businessman, one 
with a dominant position in the media world, 
Khoroshkovsky also holds many influential political 
posts. He has headed the country’s main security 
service, the SBU, since 11 March. He joined the 
national bank’s board of governors on 19 April. And 
he is member of the Judiciary Supreme Council, 
which appoints and dismisses judges. He used to be 
economy minister and, from 2004 to 2006, he was 
deputy chairman of the steel giant Evraz.
After acquiring a controlling interest in Inter TV in 
2005, he turned into the Inter Media Group in 2007 
by buying other TV stations from businessman 
Dmitry Firtash, who decided to pull out of the media 
business. Jointly owned by Khoroshkovsky (61 per 
cent), the Russian broadcaster ORT (29 per cent) and 
Svetlana Pluzhnikova (10 per cent), Inter Media is now 
Ukraine’s biggest broadcasting group and covers 96 
per cent of the country.

TVi 

Founded in 2007 by Konstantin Kagalovsky and 
Vladimir Gusinsky2,  it began broadcasting in March 
2008. It is now owned solely by Kagalovsky, who 
has been a Russian representative to the IMF, an 
adviser to the late Russian economist and minister 
Yegor Gaidar, a deputy chairman of the Yukos 
petroleum group and member of the board of the 
Menatep bank. Kagalovsky now lives abroad and 
has obtained British nationality.
TVi’s director-general is Mykola Kniazhytskyi and 

Who are behind the main TV 
stations ?

UT-1 (Ukrayinske Telebachennia – 1/ Перший  
національний), 

UT-1, The leading state TV station, it was 
created in 1965. Journalists and politicians have 
been discussing its possible transformation 
into a public broadcaster since the late 1990s. 
Since 17 March 2010, it has been run by Egor 
Benkendorf, the former head of Inter TV, 
which he joined in 1997. His deputy, Walid 
Harfouch, gave the news agency Unian an 
interview in which he said, referring to UT-1, 
that he thought that “the station should be 
pro-government” (http://unian.net/rus/news/
news-388966.html). 
http://www.1tv.com.ua

Inter TV 

The country’s most popular TV station, it is one of 
nine stations owned by UA Inter Media Group. The 
others include Kanal 1, HTH, Slujba Informatsii, 
Inter Muzyk and Inter Kino. Currently in a legal 
fight over frequencies with TBi and 5 Kanal, the 
group is run by Olena Khoroshkovsky, the wife of 
Valeriy Khoroshkovsky, who has been its majority 

2. A businessmen with 
Russian and Israeli dual 
citizenship, Vladimir 
Gusinsky used to head 
Russia’s biggest media group, 
Media-Most, and founded its 
first independent TV station, 
NTV. He was the symbol 
of free speech on Russian 
television until his media 
empire was broken up and he 
fell into disgrace. He fled the 
country in 2001. 

Main terrestrial/analogue 
stations

- UT-1 (main government station)
- Rada-TV
- Kanal 5
- 1+1
-I CTV
-  Inter
- Novyi Kanal
-T RK Ukraina
- STB
- TVi

Cable 
and satellite stations 

- UTR (government station, 
targeted at Ukrainian speakers abroad)
- Megasport
- MTV Ukraine
- Kino
- People
- UBR
- UBC
-K2
- Humour TV / Babay TV
- Music Box Ukraine
- QTV
- Malyatko TV

Ukraine’s TV stations 



10Press freed o m: repo rt o f fact-f i n d i n g v i s it to U kra i n e ///////////////////////////////////////////////////////// 

its news editor is Vitaly Portnikov, a well-known 
Russian journalist. It is currently accessible 
mainly by cable. Eighty-nine per cent of cable TV 
subscribers can get it. TVi has around 1 per cent 
of the national TV audience.

5 Kanal (Channel Five) 

Launched in 2003 on the initiative of Andrei 
Shevchenko, a journalist who was one of the most 
outspoken critics of censorship during Leonid 
Kuchma’s presidency, it billed itself as the “TV 
station of honest news” / « Канал чесних новин» . 
It was initially run by Shevchenko (now a 
parliamentary representative of the Block of 
Yulia Tymoshenko) and fellow journalist Roman 
Skrypin who, like Shevchenko, was a leading 
campaigner against censorship and who now 
works for TVi and other media. 
5 Kanal  came to prominence thanks to its 
extensive coverage of the Orange Revolution, 
which it broadcast from beginning to end and 
was the only station to do so.
It is owned by Petro Poroshenko, a businessman 
who went into politics after making a fortune from 
cacao beans and chocolate. In 2001, he became 
one of the leading sponsors and campaign chief 
of Viktor Yushchenko’s Our Ukraine. He joined 
the government after the Orange Revolution 
and was foreign minister from October 2009 to 
March 2010. 
In the spring of this year, former Prime Minister 
Yulia Tymoshenko accused Poroshenko of being 
ready to sell the station to a pro-government 
oligarch in exchange for a deputy ministerial post 
in the new government. He denied this.
5 Kanal is now headed by Ivan Adamchuk, while 
Volodymyr Mzhelskyi is its news editor.

1+1  

Ukraine’s second most popular TV station, it 
is owned by Igor Kolomoysky, a businessman 
whose holding company Privat Group has its 
own bank (Privatbank) and has interests in the 
oil, metallurgical and food industries in Ukraine, 
Russia, Romania and the United States. He also 
owns Privat TV, a regional station based in the 
eastern city of Dnipropetrovsk. He was one of 
Viktor Yushchenko’s leading supporters and, 
although she denies it, he is regarded as an ally 
of Yulia Tymoshenko. While prime minister, 
Tymoshenko is said to have defended his business 
interests against those of a rival, Viktor Pinchuk.

Les chaînes STB, ICTV et Novyi 
Kanal

These three stations are owned by former President 
Leonid Kuchma’s son-in-law, Viktor Pinchuk, 
the founder and CEO of Interpipe Group, which 
originally specialised in manufacturing steel tubes 
but then diversified into many other areas of the 
economy. Like his business rival, Igor Kolomoysky, 
he is from the eastern city of Dnipropetrovsk. 
Pinchuk’s media holdings also include the region 
station Channel 11, the music station M1, the 
tabloid newspaper Faktyi i Kommentaryi, the 
weekly InvestGazeta and the daily Delo. He is 
also involved in many philanthropic activities, 
including combating HIV/AIDS. http://www.
lefigaro.fr/international/2009/10/27/01003-
20091027ARTFIG00353-victor-pinchuk-oligarque-
philanthrope-.php

Ukraïna (TRK)

This popular station is owned by Rinat Akhmetov, 
a businessman from the eastern city of Donetsk 
and rival of Igor Kolomoysky. Although only in 
his early 40s, he runs Ukraine’s leading holding 
company, System Capital Management (SCM), 
and is the country’s richest man. His business 
interests include steel, coal, electricity, food and 
banking. Like many other oligarchs, Akhmetov 
went into politics, supporting Viktor Yanukovych’s 
Party of Regions, and was elected as one of its 
parliamentary representatives in 2006. Political 
scientist Arnaud Dubien, the editor of Ukraine 
Intelligence3,  said in 2007 : “Akhmetov is the 
main source of funding for Party of Regions, of 
which more than half of the parliamentarians 
are linked to his companies.” As well as Ukraina, 
his media holdings include the publishing house 
and newspaper Sehodnia

3.  Now the editor of the 
fortnightly newsletter Eurasia 
Intelligence Report
www.eurint.ch



11Press freed o m: repo rt o f fact-f i n d i n g v i s it to U kra i n e ///////////////////////////////////////////////////////// 

Georgiy Gongadze murder  
a trial maybe this autumn

Reporters Without Borders could not go to Ukraine without meeting with judicial officials to discuss the investigation 
into the murder of Georgiy Gongadze, the young editor of the online newspaper Ukrainskaya Pravda who was 
kidnapped on 16 September 2000 in Kiev and was strangled by Gen. Oleksiy Pukach, the then head of the interior 
ministry’s intelligence service, according to Pukach’s own reported confession.

Despite Gen. Pukach’s arrest and confession, 
and the professed desire of government 
officials – especially Viktor Yushchenko 

when becoming president in January 2005 – to 
solve the case, the investigation has yet to reach 
a conclusion and little information has emerged 
about developments in the case. On 21 May, which 
would have been Gongadze’s 41st birthday, his 
widow, Myroslava Gongadze, told RFE/RL she had 
never been shown the case file, did not know who 
was being interrogated and had no idea what the 
investigators were planning.
	 One of the rare official statements about the 
case was made by prosecutor-general Oleksander 
Medvedko on 17 June, when he announced that 
expert analysis of the skull found with Gen. Pukach’s 
help had confirmed that it was Gongadze’s. He also 
said he expected the investigation into the murder 
to be completed in July or August. On 21 June, Presi-
dent Yanukovych received Gongadze’s mother, Lesya 
Gongadze, who also complained of being kept in the 
dark about progress in the investigation.
	 Since Gen. Pukach’s arrest on 21 July 2009, the 
only information to be released was that he had 
confessed. Nothing has been said about the iden-
tity of those who ordered Gongadze’s abduction 
and murder. Gen. Pukach continues to be held in 
pre-trial detention but he has not been brought to 
trial. The only persons to have been tried are three 
policemen under his command – Mykola Protasov, 
Oleksandr Popovich and Valeri Kostenko – were 
convicted on 15 March 2008 of being accomplices 
to the murder. Protasov was sentenced to 13 years 
in prison. The other two got 12 years.
	 One of the key pieces of evidence are the 
recordings that former President Kuchma’s bo-
dyguard, Mykola Melnichenko, is said to have 
secretly made in the president’s office. After months 
of debate and expert analyses regarding their 
authenticity, the Kiev supreme court ruled on 12 
July 2009 that they could be used in the trial. But 
no one yet knows what they reveal.

	 Reporters Without Borders met several mem-
bers of the prosecutor-general’s office on 21 July, 
including  Oleksandr Kharchenko, the inspector in 
charge of the investigation, Ivan Babenko, the head 
of the department of criminal investigations, and 
lena Syhydyn, a prosecutor with the international 
cooperation section. It emerged during this mee-
ting that a new expert analysis of the recordings has 
been ordered with the aim of identifying one of the 
voices. It was said this would be completed within 
three weeks, but that seems extremely optimistic 
given that the first one took months.
	 Kharchenko said the investigation should 
be completed in August and that a trial could be 
expected by the end of the year. However, Kuchma’s 
former bodyguard, Melnichenko, has warned that 
Ukraine’s 10-year statute of limitations could be 
applied to the case from September. Myroslava 
Gongadze’s lawyer, Valentyna Telychenko, also 
voiced concern that, if the identity of those who 
ordered the murder continues to be kept secret, 
they could end up never being brought to trial.
	 Reporters Without Borders shares the concern, 
which is reinforced by the fact that the trial of Pu-
kach (and any instigators) would almost certainly 
be held behind closed doors on the grounds that 
Pukach, who is facing a possible life sentence on 
charges of kidnapping and murdering Gongadze, 
was a senior intelligence officer.



12Press freed o m: repo rt o f fact-f i n d i n g v i s it to U kra i n e ///////////////////////////////////////////////////////// 

I   n the past six months, there has been a marked 
increase in attempts to directly obstruct the 
work of the media, including physical attacks 

on journalists. They are indicative of a disturbing 
level of hostility toward journalists on the part of 
the authorities.
	 When prosecutors refuse to recognise a 
journalist’s complaint but register the complaint 
filed by his aggressor, it sends a clear message. 
It shows that that government officials feel no 
responsibility towards civil society and the 
citizens who voted them into power. Worse still, 
the Ukrainian laws that exist to protect media 
freedom and the ability of journalists to work are 
not being used to punish even the most flagrant 
violations.
	 Acts of censorship that favour the new 
government have been growing steadily in the 
strategic broadcasting sector. In most cases, it 
has been the management itself that told staff 
not to broadcast certain stories or to eliminate 
passages critical of the government. None of the 
people Reporters Without Borders talked to on 
this trip said the situation was comparable to that 
prevailing under President Kuchma, or that there 
was anything resembling a return of the notorious 
“temniki” (detailed government directives about 
story subjects and how they were to be handled 
and edited).  
	 But broadcast media pluralism has been 
seriously eroded and there is every reason to think 
that, if the trend continues, the freedoms acquired 
in recent years could be swept away and that the 
advances that are needed to improve civil liberties, 
including freedom of expression and the right to 
information, will not after all take place.
	 To what degree is the government capable of 
creating a truly public broadcasting service, one 
that is independent of the government and really 
serves the population? Is it ready and able to reach 
a national consensus on this issue by working with 
civil society and media representatives? All this 
remains to be seen.
	 It is hard to be optimistic at the moment, 
although President Yanukovych has publicly 
called for press freedom violations to be properly 
investigated and for the investigations to be pursed 
to the end4.
	 Several recently adopted laws restrict the 
work of the media and expose them to intolerable 
prosecutions on the grounds of protecting privacy. 
Websites are also subject to increased surveillance, 
one that shows that the authorities are become 

aware of the growing influence of the Internet and 
new media in shaping public opinion.
	 Attacks on journalists and cases of obstruction 
of their work are continuing. Many of them are 
taking place in the provinces, where harassment 
of the media is more intense and, at the same time, 
less well known.
	 The 31 October local elections, which 
Reporters Without Borders will monitor with 
particular attention, will test the government’s will 
to normalise relations with the media.
	 The authorities still have a chance to give 
the Ukrainian population and the international 
community evidence of a desire to abandon these 
practices. For his first trip abroad as president in 
March 2010, Yanukovych chose to go to Brussels 
and “set himself the objective of concluding within 
a year, y the first quarter of 2011, the negotiations 
under way with a view to reaching an association 
accord5”. 
	 The performance indicators in the European 
Neighbourhood and Partnership Instrument for 
Ukraine include “fully sustained levels of freedom 
of expression and media freedom demonstrated 
by independent assessments, NGO reports etc.” 
At the same time, the European Commission 
has included respect for human rights and 
fundamental freedoms in its list for priorities for 
the 2010 EU-Ukraine association agenda6.
	 Only the demonstration of a clear political 
will to do what is necessary will restore confidence 
in the authorities. Developments in the coming 
months will be crucial for determining whether 
the trend of the past two quarters is temporary or 
destined to continue
	 An appeal hearing on 16 August, for example, 
is to decide the outcome of the dispute over 
frequencies between independent TV stations TVi 
and 5 Kanal, on the one hand, and Inter Media 
Group and its owner, Valeriy Khoroshkovsky, 
on the other. The conflict of interests between 
Khoroshkovsky’s various senior positions in the 
state apparatus and his media holdings lend this 
dispute a special importance.
	 Is Khoroshkovsky – who heads Ukraine’s main 
intelligence agency and sits on the board of the 
national bank and the National Judiciary Council as 
well as owning the country’s most important media 
group – trying to rein in two TV stations that criticise 
the government and hobble two of his personal 
business rivals all at the same time? It is a fair 
question. It is very hard to accept the government’s 
view that this is just business dispute.

4. Russian news agency 
Ria Novosti dispatch 
of 27/07/2010, 15:53  
http://www.rian.ru/
wolrd/20100727/258950671.
html

5.  Report to the French 
Senate No. 448 (2009-2010) 
of 12 May 2010 by Simon 
SUTOUR and Gérard CÉSAR 
on behalf of the European 
Affairs Commission: “Is 
Ukraine becoming a reliable 
partner for the European 
Union again?” 
http://www.senat.fr/rap/r09-
448/r09-4488.html

6. List of the EU-Ukraine 
Association Agenda priorities 
for 2010, eeas.europa.
eu/ukraine/docs/2010_
association_agenda_
priorities_en.pdf

Conclusions and recommendations 



13Press freed o m: repo rt o f fact-f i n d i n g v i s it to U kra i n e ///////////////////////////////////////////////////////// 

	 Finally, the investigation into journalist 
Georgiy Gongadze’s abduction and murder in 
2000 is supposed to be on the verge of completion, 
which should open the way for a new trial in this 
case. This gives the authorities a new chance to 
end the lack of judicial transparency by allowing 
the public and the press to attend the trial.
	 Ukraine has achieved significant progress in 
media freedom and the right to information in the 
past five years. If this is to continue, the country’s 
leading political figures must help to ensure that 
press freedom violations are dealt with quickly, 
instead of being ignored, that the judicial system 
is able to operate in an independent manner, that 
legislation compatible with international standards 
is adopted, and that the influence of the country’s 
wealthiest businessmen over its political life and 
media is curtailed.

Recommendations :  

•	 Deal with flagrant violations of media freedom with all the 
necessary thoroughness and rigour and above all ensure that those 
responsible for physical attacks on journalists are prosecuted.
•	 Ensure that the police and judicial authorities apply the legal 
provisions regarding press freedom, especially article 171 of the 
criminal code. 
•	 Involve civil society representatives in the drafting of the 
law that creates a public broadcaster to help ensure that it is 
independent of the government.
•	 Make the system of allocating broadcast frequencies more 
transparent and, in the legal dispute over the frequencies of TVi et 
5 Kanal, ensure that the next hearing is open to the public and press.
•	 Ensure the independence of the entities that regulate 
broadcasting by taking particular care with their composition and 
the selection of their members.
•	 Ensure free and rapid access to public information, both for 
journalists and ordinary citizens.
•	 Guarantee the transparency of the investigation into 
journalist Georgiy Gongadze’s murder and the open nature of the 
coming trial. 
Reporters Without Borders reiterates its readiness to meet with the 
Ukrainian authorities in the near future in order to continue the 
dialogue it began with them at the start of the year.

International Secretariat
Reporters Without Borders

47 rue Vivienne
75002 Paris, France
Tel: 33 1 4483-8484
Fax: 33 1 4523-1151
Website: www.rsf.org

E-mail: rsf@rsf.org
Ambroise Pierre - Africa desk: afrique@rsf.org

Benoît Hervieu - Americas desk: ameriques@rsf.org
Vincent Brossel - Asia desk: asie@rsf.org
Elsa Vidal - Europe desk: europe@rsf.org

Olivier Basille - European Union desk : rsf_eu@rsf.org
Soazig Dollet - Middle East desk: moyen-orient@rsf.org

Lucie Morillon - Internet desk: internet@rsf.org
Press contact: presse@rsf.org

Reporters Without Borders is an international press freedom organisation. It monitors and reports violations of media freedom throughout the world. 
Consisting of a team of 12 journalists and a network of 140 correspondents worldwide, Reporters Without Borders analyses the information it obtains and 
uses press releases, letters, investigative reports and recommendations to alert public opinion to abuses against journalists and violations of free expression, 
and to put pressure on politicians and government officials.

Secretary-general : Jean-Francois Julliard l Head of publications : Gilles Lordet 


