MICHAEL LAWRIWSKY

he Worldwide Success of

Russian Propaganda

couple of decades ago, as I walked through
the stacks of the Baillieu Library at the
£ A University of Melbourne, a serious-looking
tome with the embossed title Zhe Crimean War
caught my eye. Published in 1860, the book’s central
thesis was that the Crimean War of 1853 to 1856
should now be regarded as an unfortunate interlude
in the friendship between the British and Russian
empires. The modern phrase to describe it would be:
“Let’s have another reset, shall we?”

As I flicked through the book, written by a
temale Russian author, a jarring phrase immediately
jumped out at me. The Russian empire deserved
Britain’s sympathy, the author argued, as it had in
the past been “ravaged by the Zaporogues”. This
was how the English transliteration of a reference
to Ukrainian Zaporozhian Cossacks fighting for
their freedom was rendered. A clever wordplay that
imparts a negative image of Ukrainians, I thought.

Whilst the Russian armed forces were once
optimistically touted as number two in the world,
in propaganda and deception, maskerovka as it is
called, Russia is undoubtedly number one. It is said
that stories of portable villages erected by Catherine
the Great’s lover Prince Grigory Potemkin to give
the impression of a prosperous empire as her barge
floated down the Dnipro River are largely fiction.
But that was a long time ago.

There can be no doubt that in 1933, as 3.5 to 4 mil-
lion Ukrainians starved to death in the Holodomor,
the French politician Edouard Herriot was duped
by Moscow into declaring: “I have crossed Ukraine.
I assure you that I saw it as a garden in full yield,
a beautiful garden with black and fertile grounds
covered on considerable expanses by magnificent
harvests.”

In 2014, an ethnic Russian actress, identified at
one point as “Tatiana Samoilenko”, donned alter-
nating clothes, wigs and hairstyles to present her-
self as at least five different people, including “
soldier’s mother” in Kyiv, a “housewife” in Odessa,
and an “Anti-Maidan resident” of Kharkiv draped

in a Russian flag. In the absence of a groundswell
of pro-Russian feeling in eastern and southern
Ukraine in 2014, her various television performances
helped create the false impression of one. Once the
Crimean Peninsula had been invaded and secured
by Russian troops, she told US journalist Simon
Ostrovsky of Vice News: “It’s about time Ukrainians
smelled a Russian boot on their necks again.”

Regarding Ukraine’s Crimean Peninsula, many
in the West, including some who are firmly anti-
Putin, have unwittingly adopted false Kremlin
narratives due to the relentless, repetitive. Russian
propaganda. For example, before Russia’s full-scale
invasion, in January 2022, Time Magazine published
a photograph of a Russian armoured vehicle with
the caption: “Voters on the autonomous Ukrainian
peninsula of Crimea voted overwhelmingly yester-
day to secede from their country and join Russia.”

Not only did this show that some journalists at
Time still have no idea of what happened on the
peninsula in 2014, but also that they had not even
bothered to change the caption from the one they
had plesumably used back in 2014 (when it actuaﬂy
was “yesterday”). The same assertion about “a large
percentage of the Crimean population [having] sup-
ported the referendum to leave Ukraine” has also
been made by Australian commentators.

Such views are not correct. In 1991, just over go
per cent of Ukrainians voted for independence in a
referendum. In the Crimean oblast 54 per cent voted
tor Ukraine’s independence (57 per cent in the oblast’s
largest regional city, Sevastopol). In 2010 the seces-
sionist pro-Russian party run by the shady Sergey
“the Goblin” Aksyonov, who the Russian occupa-
tion regime later installed as the region’s leader,
could muster only 5 per cent of the votes, and one
seat in the 100-seat regional Crimean parliament.

Last year Yale University’s Timothy Snyder
wrote that the “referendums” held then in four
occupied south-eastern provinces were just as fake
as the one held in the Crimean Peninsula in 2014.
Apart from voters having no access to Ukrainian or

QUADRANT JUNE 2023 53



THE WORLDWIDE SUCCESS OF RUSSIAN PROPAGANDA

international media, he wrote: “On the day, they had
to choose, in good Orwellian fashion, between two
options, both of which amounted to the annexation
of Crimea by Russia.” Even so, Snyder continued:
“According to internal information of the Russian
presidential administration, less than a third of
cligible voters turned up, and the vote split between
the two options.”

With respect to the Russian motivation for
invading Ukraine in 2014, numerous commenta-
tors, including some on the Right in Australia, have
repeated the Kremlin narrative that the Russians
were simply reacting to “the western-backed coup
to bring down the democratically elected, pro-Rus-
sian regime in Kyiv in February 21-22, 2014”. On the
World Socialist Web Site we also find authors writ-
ing about the “Svoboda and Right Sector [which]
played a crucial role in the February 22 coup in Kiev,
[and] which was strongly backed by
Berlin and Washington”.

Russian propagandists’ view that
the 2014 Maidan Revolution was a
“coup” has not only been promoted
by the Kremlin, but also by well-

CZ_/;e Yanukovych

gowernmem"s brutal

dispersal of peacefu/

effectively a public servant who is directed by the
president. The Nuland-~Pyatt call did not muse about
who their pick for president would be, and in any
case the newly elected President Petro Poroshenko
dismissed Yatseniuk after a year and a half, replac-
ing him with his own man, Volodymyr Hroysman.
Hence, the private thoughts of Nuland, the then US
ambassador Geoffrey Pyatt and myself were as irrel-
evant to the future course of Ukrainian politics as
they were to the origins and course of the Maidan
Revolution.

hat US academics like John Mearsheimer and

some Australian political commentators can-
not accept what actually happened in Kyiv in 2014
is a tribute to the power of Russian propaganda. It
is also a reflection of their ignorance or misunder-
standing of the intricacies of Ukrainian politics and
society since independence. Viktor
Yanukovych won the presidency
in 2010 on a platform of taking
Ukraine to the European Union,
but as he enriched his own family
and his cronies through large-scale

known Western academics like John corruption, the deal offered by the
T. Mearsheimer of the University of sz‘udenz‘s. by ﬂye corrupt Putin regime held far more
Chicago. This view implies that not Berkut riot ]301155 appeal to him. It required neither

only was it a “Western-backed coup”
that “usurped power”, but also one
that was staged by “neo-nazis and
the far right”. The “democratically
elected, pro-Russian president” part
of this narrative is meant to sug-
gest that President Yanukovych
was elected by “pro-Russians” who
by definition were the majority of
voters, while the “far-right” Maidan “coup plotters”
represented a minority regime that was illegitimate.
Nothing could be further from the truth.

Like most conspiracy theories, most propaganda
is based on a thread of “fact” from which an absurd
alternative reality is spun. In his 2014 Foreign Affairs
article Mearsheimer asserted that while “the full
extent of US involvement has not yet come to light,
it is clear that Washington backed the coup”. ‘The
“evidence” he cited was the fact that US diplomat
Victoria Nuland “had advocated regime change and
wanted the Ukrainian politician Arseniy Yatseniuk
to become prime minister in the new government,
which he did”. This was the infamous “Nuland-
Pyatt phone call” that was intercepted and leaked
by Russia’s FSB.

At that time I too thought Yatseniuk was the nat-
ural choice for prime minister. Would my opinion
make it a “coup” backed by me? What Mearsheimer
overlooks is that in Ukraine the prime minister is

in the middle of the
night drew a massive
response from their
parents and Ukrainian
society at large.

transparency nor application of the
rule of law.

When Yanukovych announced
he was reneging on the EU deal,
Mustafa Nayeem, an Afghan-
born Russian-speaking Ukrainian
investigative journalist, was the
first to raise the alarm. Through
a post on his Facebook account
that night, November 21, 2013, Nayeem drew some
two thousand concerned Kyivans to the central
Maidan square to protest. That initial demonstra-
tion attracted students to the Maidan, who occupied
it. The Yanukovych government’s brutal dispersal
of those peaceful students by the Berkut riot police
in the middle of the night on November 30 drew a
massive response from their parents and Ukrainian
society at large. Many see that night as the start of
the revolution, a response to Yanukovych breaking
the social contract with his people.

In the book The Ukrainian Night: An Intimate
History of Revolution, and in Lecture 20 of Timothy
Snyder’s Ukrainian history course (also on YouTube),
Yale University’s associate professor of intellec-
tual history Marci Shore describes her interactions
with some of those students, and the parents who
themselves joined the revolution out of outrage over
Yanukovych'’s lawlessness. It snowballed from there.
The occupiers of the Maidan square were many and

54_ QUADRANT JUNE 2023



THE WORLDWIDE SUCCESS

varied, reflecting all segments of Ukrainian soci-
ety, from intellectuals at one end of the spectrum,
to some members of far-Right at the other. They
included people who had voted against Yanukovych,
but also many people who had voted for him and
who felt betrayed.

As the revolution progressed, hundreds of thou-
sands of demonstrators came to the square, but there
formed a hard core of protesters who organised into
approximately forty-five “companies” armed with
clubs, shields and helmets to fight off the Berkut
police. One of those companies was made up solely
of Jewish Ukrainians (four of whom were later killed
by Yanukovych’s snipers). Notably, over the three
months of the revolution, as thousands of protest-
ers took shelter from the cold in the underground
shopping mall below the Maidan, not a single store
was looted.

In Professor Mearsheimer’s “27 million views
on YouTube” lecture which has been promoted by
Russian bots and features on the websites of Russian
embassies, he inexplicably skips over the period
when “the coup” was alleged to have occurred by
simply stating that “there’s killing on the Maidan
and as a result Yanukovych flees for his life to
Russia”. This overlooks the fact that the legitimacy
of Yanukovych’s presidency had completely eroded
during the revolution, with the last straw being the
shooting of more than 100 demonstrators as well as
the deaths of several riot police.

At the end of that brutal day of February ar,
2014, the agreement that had been struck between
Yanukovych, three representatives of the demonstra-
tors and three EU foreign ministers was rejected by
the body of demonstrators. That night Yanukovych
fled by helicopter to Hostmel airport (which during
February 24 to 26, 2022, was the scene of a critical
battle for control of the airport against elite Russian
paratroopers) where he boarded a plane. Later it
was established that vans loaded with Yanukovych’s
valuables had begun to remove them from his com-
pound three days earlier (February 19).

At the time he fled Kyiv, Yanukovych was in
technical command of the government and security
structures of the country. No restless colonels had
taken control of the army. In fact, the Ukrainian
army had been absent throughout the revolution,
maintaining the principled position that its task
was to defend the country from external enemies
and that it was not to be used as the government’s
instrument to suppress its own people.

Over the next few days, the Rada (Parliament)
met in emergency session. Nineteen members of
Yanukovych’s Regions Party resigned, effectively
crossing the floor. Every one of the 328 assembled
MPs voted to remove Yanukovych from his position,

QUADRANT JUNE 2023

OF RUSSIAN PROPAGANDA

citing his abandonment of his post. While this was
73 per cent of the 450 deputies and did not reach the
75 per cent threshold or match the conditions speci-
fied for impeachment, this was an extraordinary and
unforeseen circumstance and the parliament had to
act quickly to maintain order in the country. Some
of the missing MPs were corrupt Yanukovych sup-
porters who had also fled to Russia.

‘Three months later Petro Poroshenko won the
presidential election with a first-round absolute
majority of 54.7 per cent, his closest rival being Yulia
Tymoshenko with 12.8 per cent. That election was
strictly monitored by a large number of international
observers and effectively served as the Ukrainian
people’s referendum on the Maidan Revolution and
Yanukovych’s ouster.

To understand why the Kremlin's propaganda
narrative applies the term “coup” rather than “revo-
lution” to describe the events in Kyiv in February
2014 one need only to look at the Encyclopaedia
Britannica’s descriptions of these terms: “The chief
prerequisite for a coup is the control of all or part of
the armed forces, the police, and other military ele-
ments.” This contrasts with “a revolution, which is
usually achieved by a large number of people work-
ing for basic social, economic, and political change”.
A coup is an illegitimate seizure of power that is
hardly ever followed by democracy.

Millions of Ukrainians all over the country took
part in what they call their “Revolution of Dignity”
against a regime that had lost its legitimacy. The
post-Yanukovych interim government had no con-
trol of the armed forces or police until after he had
fled, and after parliament had met to appoint an
interim government. How Professor Mearsheimer
and those who repeat his “US-backed coup” story
cannot see this was a broad revolution of Ukrainian
society is as puzzling as Russian propaganda is
pervasive.

En 2014 the Kremlin narrative that a “neo-nazi
coup” had taken place in Kyiv was even implied
in the Guardian by our own former Prime Minister
Malcolm Fraser, who had taken advice on the mat-
ter from Seumas Milne, a Putin Valdai Club mem-
ber and Jeremy Corbyn’s communications director.
There and in some subsequent Australian discus-
sions about the Maidan Revolution it has been
claimed that the West has “once again chosen some
unsavoury partners™: Did Fraser or subsequent com-
mentators ever actually look at the composition of
the first Yatseniuk government and what happened
to it?

If they had they would have discovered that of
nineteen ministerial positions in the first Yatseniuk
government: Yatseniuk’s People’s Front Party held

55



THE WORLDWIDE SUCCESS

four ministries (including Prime Minister and
Internal Affairs), Yulia Tymoshenko’s Batkivshchyna
Party had three ministries (including First Vice
Prime Minister, Justice and Infrastructure), the
Poroshenko Bloc had two (including Health and
Vice Prime Minister Regional Development), and
seven ministries were held by politically unaffiliated
professional people (including a colonel-general as
Defence Minister, an actor as Culture Minister, a
university president as Education Minister). The far-
Right Svoboda (“Freedom”) Party held three min-
istries, including one of the Vice Prime Minister
positions (Humanitarian Policy), Agriculture and
Natural Resources.

Barely five months after the government’s for-
mation the Svoboda Party exited the coalition
that had been established as a unity government
pending fresh presidential and parliamentary elec-
tions. The Svoboda Party had virtually zero elec-
toral support in Ukraine until Yanukovych came
to power in 2010 and was reportedly clandestinely
supported by Yanukovych as a bogeyman for his
largely Russophone constituency. In the 2012 elec-
tions Svoboda captured a record 10.45 per cent of the
vote (thirty-seven MPs), which was still below or far
below the far-Right vote in several EU countries.

Importantly, in the December 2014 parliamen-
tary elections, the Svoboda Party’s support slumped
to 4.71 per cent (six MPs) and after Volodymyr
Zelenskyy’s record (73 per cent) win in 2019, the sub-
sequent parliamentary election saw Svoboda’s vote
plummet further to 2.16 per cent (one MP). Since
2014 Svoboda has been a non-entity in Ukraine.

Upon dismissing Yatseniuk, President
Poroshenko’s choice as Prime Minister was
Volodymyr Hroysman, the first Jew to hold that posi-
tion. Poroshenko subsequently lost the presidency to
Volodymyr Zelenskyy, whose Jewish ancestry was
visible to all voters. Recently Zelenskyy shared Iftar
with Ukrainian Muslim soldiers during Ramadan;
Ukraine’s current Minister of Defence, Oleksii
Reznikov, is also Jewish. The idea of a “Russian fight
against neo-nazi Ukraine” that is promoted by the
Kremlin and repeated by some Western observers is
an absurdity of the highest order.

The power of deep Russian propaganda lies not
only in repetition, but repetition over many
decades. One of the most pervasive propaganda
ploys of the period since the Second World War has
been the assertion that “26 [or 27] million Russians
died fighting Nazi Germany for us [Westerners]”.
During one Australian discourse after the 2014
invasions, it was added that “three divisions of
Ukrainians invaded the Soviet Union together with
the Germans and killed Russians, which they don’t

56

OF RUSSIAN PROPAGANDA

forget”. Both propositions are absurd.

The number of Soviet war dead rose from
Stalin’s (1946) under-estimate of 7 million through
Khrushchev’s (1965) 20 million to Brezhnev’s “more
than 20 million” to the current Russian authorities’
figure of 26.6 million. However, as Professor Snyder
noted in his 2017 Bundestag speech titled “Germany’s
Historical Responsibility for Ukraine”, most of the
fighting took place in Ukraine and Belarus, and so
3 million civilian inhabitants of Soviet Ukraine and
3.5 million Ukrainian soldiers serving in the Red
Army died because Hitler’s primary war objective
was to conquer and colonise Ukraine. Moreover:
“In absolute numbers, more inhabitants of Soviet
Ukraine die in the Second World War than inhabit-
ants of Soviet Russia—in absolute terms—and these
are calculations of Russian historians.” Snyder noted
that everyone—Russians, Ukrainians, Belorusians,
Crimean Tartars—had elements who collaborated
with the Germans, and whilst “more Ukrainian
communists collaborated with the Germans than
did Ukrainian nationalists”™

More Ukrainians died on the allied side than
French [in the Second World War]. More
Ukrainians fought and died on the allied side
than British. More Ukrainians fought and
died on the allied side than Americans. More
Ukrainians fought and died on the allied
side than French, British and Americans put
together.

There was one Ukrainian Waffen-SS division (the
thread of fact), whose formation in 1943 was opposed
by the Organisation of Ukrainian Nationalists. But
due to Russian propaganda, knowledge about that
single division is far more widespread than the fact,
noted in an appendix to Norman Davies’s Europe:
A History, that there were forty-eight Waffen SS
divisions, almost half of which were non-Ger-
man, including: four Hungarian, two Italian, two
Latvian, two Norwegian and Danish, one French,
one Albanian, one Estonian, one Bosnian, one
Flemish, and one Walloon. Why has virtually no
one ever heard of them?

Whilst often repeating Kremlin-implanted anti-
Ukrainian narratives about the Second World War,
almost no one these days seems to know that at
the famed Battle of Stalingrad, the approximately
400,000 Hungarians, Italians and Romanians who
died fighting for Nazi Germany were roughly equal
to the number of Germans who died there, or that
according to Snyder, “more French soldiers fought
on the axis side than on the allied side”. The last
was well appreciated by the Second AIF veteran I
sat next to at a dinner commemorating the sixtieth

QUADRANT JUNE 2023



THE WORLDWIDE SUCCESS OF RUSSIAN PROPAGANDA

anniversary of D-Day—he was shot in the head by
a Vichy bullet in Syria and taken prisoner by the
French.

Given these statistics it is concerning that
recently the US Chairman of the Joint Chiefs of
Staff, General Mark Milley, referred to today’s
Ukrainian Army as the “children and grandchildren
of the Ukrainians who fought Stalin and Zhukov
for ten years from 1945 to 1955”, when clearly the
vast majority are the children or grandchildren of
Ukrainians who served in the Red Army in the
Second World War and were instrumental (again
with massive assistance from the US) in defeating
Nazi Germany on the Eastern Front. This is another
example of a Kremlin narrative that has even crept
into the language of America’s top general.

Anumber of Western commentators passionately
and with the regularity of the Kremlin Tower’s
clock repeat the narratives of Putin’s regime. It is
straightforward to understand the motivation of far-
Left writers: they cannot get past their constraining
paradigm, which holds that “fascist forces” are cur-
rently justifying the US’s “imperialist war against
Russia in Ukraine and the drive towards another
world war”. The anti-Ukraine position of former
SBS presenter Mary Kostakidis can similarly be
put down to an anti-US/anti-West conviction that
obscures the reality of Russia’s imperialist genocidal
war on Ukraine.
. A more interesting question is what unites the
World Socialist Web Site and Katrina vanden Heuvel’s
left-wing Nation, which has published numerous
anti-Ukraine articles, with some conservatives, like
the English journalist Peter Hitchens, who writes
for the Mail on Sunday?

In a 2013 lecture at Bristol University titled “Why
I Like Putin”, Peter Hitchens spoke of the friends
he made in Moscow, and while he did not “condone
all his methods” he admired Putin for pursuing an
independent foreign policy that thumbed its nose at
US hegemony. What Hitchens admires most about
Russia is its strict adherence to “the principle of
national sovereignty”, which needs to be defended
everywhere, and thereby:

Vladimir Putin is not just defending it in his
own country. In Syria and the Middle East
he is saying this idea that you can intervene in
someone else’s country because you don't like
its regime is one that is wrong, dangerous and

should be opposed.

On some topics, like the invasion of Iraq, I find
myself in agreement with Hitchens, but why does
he act as an apologist for Putin whilst protesting

that he cannot be called one simply because he
denounces the 2022 invasion as a “stupid move”?
Why does he invoke the 1648 Treaty of Westphalia
when it comes to Iraq and Syria, but not when it
comes to Ukraine? The answer I suspect lies in a
“capture” that dates from the two and a half years
in the tumultuous early 199os that Hitchens spent in
Moscow as a correspondent witnessing the last days
of the Soviet Union. Most revealing is Hitchens’
statement during his 2013 lecture that:

One of the troubles with liking Russia is

you become, as I have, as much as Tama
British patriot, something of a Great Russian
Chauvinist. I don’t myself believe that the
borders which Russia was forced at the end

of the Cold War were just borders, or correct
borders, or sustainable borders ... Stalin’s Russia
reversed Brest-Litovsk. Purin’s Russia will
reverse what happened in 1991.

That was after Russia’s two brutal massacres of
Chechnya, its invasion of Georgia, and on the eve of
the Maidan Revolution and the first Russian inva-
sions of Ukraine. It is noteworthy that Hitchens did
not mention “NATO expansion” once in a one-and-
a-half-hour lecture about Russia and its place in the
world’s geopolitical framework. Rather he saw the
driving force for the reversal of “what happened in
1991” to be the “unjust borders”, which was the key
message in Putin’s “Great Russian Chauvinist” arti-
cle of July 2021 in which he asserted that Ukrainians
and Russians are “one people”. Since the full-scale
invasion, that theme has also been promoted in
numerous Russian state television appearances by
Kremlin propagandists, who regularly call for the
destruction of Ukrainians as a people.

In this sense Peter Hitchens understood Putin
better than Stephen F. Cohen, who talked about
“NATO expansion” prior to 2014. Andrei Ilarionov
understands Putin better than either of them.
Putin’s chief economic adviser between 2000 and
2005, in 2014 Ilarionov was a Senior Fellow at the
Cato Institute. That year he told a NATO audience
in Vilnius that as early as 2003 Putin had declared
it was intolerable that Kyiv, in Putin’s view the “cra-
dle of Russian civilisation”, and “Sevastopol, where
[he erroneously asserted] St Volodymyr accepted
Christianity” should lie outside the Russian state.

Ilarionov considered this historical perspec-
tive, rather than any “perceived threat from NATO
expansion”, to be Putin’s actual primary motivator
in 2014. Early in February 2014 Ilarionov had cor-
rectly predicted an impending Russian invasion,
that is, almost three weeks before the invasion of
the Crimean Peninsula, and while Yanukovych

QUADRANT JUNE 2023 57



THE WORLDWIDE SUCCESS OF RUSSIAN PROPAGANDA

was still president. In Vilnius he foreshadowed that
the Ukrainian territories Russia occupied that year
would not be the end of it.

In the same breath as he denounces the brutal-
ity of Russia’s full-scale invasion, Peter Hitchens
takes every opportunity to present the Zelenskyy
government as illegitimate, drawing a line from
the alleged “Western backed coup” of 2014. He has
also frequently repeated Kremlin narratives about
“Ukrainian corruption”, the presence of “neo-nazis”,
and the need for a halt in the supply of Western
weapons to Ukraine.

Peter Hitchens is far from the only Westerner
to have been captured by the “Russian World”
(Russkyi Mir) viewpoint after a long stay in Moscow.
In April this year Tony Kevin, who was posted to
Moscow as a diplomat from 1969 to 1971 and later
served as Australia’s ambassador to Cambodia and
Poland, also asserted that the “US-supported coup
d'etat” in February 2014 “brought to power fanatical
extreme Ukrainian nationalists—
sometimes called Ukrainian Nazis”.
According to Kevin, Putin was
forced to invade Ukraine in 2022
after the Ukrainian Army, which
was surrounded on three sides by
far superior Russian forces, decided
to provoke him by indiscriminately
shelling the Donbas region and pre-
paring an invasion of its own coun-
try. You cannot be more “Kremlin
playbook”.

Mary Dejevsky, a columnist for
the Guardian and the Independent,
was a Moscow correspondent at
the same time Hitchens was. They
formed the affirmative team in
a recent debate on the proposition, “Now is the
time to make peace in Ukraine.” Opposing them
were Edward Lucas, a former senior editor at the
Economist and also a former Moscow correspond-
ent and Svitlana Morenets, a journalist with the
Spectator in London.

In a 2018 interview with the ABC, Mary
Dejevsky assured listeners that Putin was not seek-
ing to “revive the Soviet Empire”. Ironically, she
was right in a way, as he wants a “revived Russian
Empire” in which there would be no “Ukrainian
SSR” and no “Ukrainians”. Dejevsky went on to
praise Putin for “using his political capital” to raise
the retirement age in Russia, which would make
things easier “for his successor”. Like Mearsheimer
and Hitchens, Dejevsky and Kostakidis assured us
that Russia would not launch a full-scale invasion
of Ukraine and any such suggestions were “Western
scaremongering’.

I such a world the
‘alternative facts”
presented by Russia
Today are positioned
to seem like merely
another version of
events that should
be given equal
consideration.

Hitchens, vanden Heuvel and her late hus-
band Professor Stephen F. Cohen have all
made much of the topic of “Ukrainian corruption”.
“Corruption” also happens to be an important
theme for Moscow to sow doubt in Western minds
about the wisdom of transferring billions of dollars
of military equipment and billions in humanitarian
aid into the hands of corrupt officials.

Exhibit one in this case is the outstanding per-
formance of Ukraine’s armed forces in the Battle
of Kyiv, the Battle of Kharkiv and the Battle of
Kherson. The defeat of numerically superior Russian
forces was achieved by a combination of superior
strategy and increasingly through the application of
superior Western weapons. It also reflects the fact
that corruption is a far bigger problem in Russia
than in Ukraine—one Russian general reportedly
committed suicide after discovering his reserve
tanks did not exist. Exhibit two is the fact that the
fundamental goal of the Maidan Revolution was
not to oust a “pro-Russian presi-
dent” as Kremlin propaganda and
almost all Western observers con-
tinue to assert, but to oust a “mas-
sively corrupt Ukrainian president”.

While some gains were made
under Poroshenko, like the
Prozorro (“Transparent”) online
public electronic procurement sys-
tem for state and municipal pur-
chases and tenders, it was not
enough for Ukrainian society.
Their disappointment resulted in
Volodymyr Zelenskyy’s resounding
electoral victory of 2019, with the
twin mandates of completing the
fight against corruption and end-
ing the war with Russia in the Donbas. It is also
worth noting that through large-scale corruption
Russia now has one of the most uneven income dis-
tributions in the world, while Ukraine has one of
the flattest (its Gini Coefficient being lower than
Australia’s).

Russian propaganda also works on an ad hoc
basis, often in response to particular crises that
Moscow wishes to distract attention from, by creat-
ing confusion and doubt. There are still journalists
and political analysts in Australia and elsewhere
who will write, “Ukrainian separatists accidentally
shot down Malaysian Airlines Flight 17 in July 2014,
killing 298 people including 38 Australians.” The
item of disinformation in that sentence is the ref-
erence to “Ukrainian separatists”, first because the
people it refers to were not “separatists” but active
or passive collaborators with the Russian occupa-
tion forces, and second because those people were

58 QUADRANT JUNE 2023



THE WORLDWIDE SUCCESS

incapable of operating a Buk missile system.

Media and analysts continue to present this
false version that deflects blame from Russia even
though in May 2018 the Joint Investigation Team in
the Netherlands determined the plane was downed
by the Russian Army’s 53rd Brigade, part of the
Russian 2oth Guards Army, which had been dis-
covered earlier by Elliot Higgins’s Bellingcat open-
source investigators.

When MH17 was brought down, one of the
Kremlin’s key alternative narratives was that
a Ukrainian jet did it. At a roadside cafe in
Bordertown, South Australia, I was looked in
the eye by a truckie who told me: “But I reckon
it was the Ukrainian jet that shot down MHr;”
Conspiracy theory seems far more elegant than
Occam’s Razor, even if the fragmentation pattern
on the wreckage could not be simulated with an
air-to-air missile.

Apart from a poorly executed fake “satellite
photograph” purporting to show a vapour trail of
a “missile” from a Su-25 jet fighter to a commer-
cial airliner, the Kremlin’s primary “proof” of the
“Ukrainian jet did it” myth was the testimony
of “Carlos the air-traffic controller”. Allegedly a
Spaniard working at Kyiv airport, “Carlos” was
interviewed with his face blurred on Russia Today
and his story received wide coverage in the world
media in 2014. It later emerged that no such person
had ever worked at Kyiv airport. Then in 2018 Radio
Free Europe-Radio Liberty reported it had made
contact with the individual, who said he received
$48,000 for his efforts.

When I discussed the “Carlos” admission with
a Russophile friend and colleague in 2018 he was
puzzled as to why the Russians would bother with
such an easily disproved fake. I suggested it was
merely a numbers game: when the Kremlin releases
a fake like that, it has the capacity to project the
story widely via numerous mainstream media chan-
nels; but when the fake is discredited some time
later there is nowhere near the same resonance in
the world media.

E‘ake stories about Ukraine and Ukrainians were
a focus of Russian propaganda long before the
Russian-Ukrainian war began in 2014, but they
were hardly ever responded to. When the intensity
of anti-Ukraine propaganda massively increased in
the wake of the Maidan Revolution and 2014 inva-
sions, there arose several Ukrainian initiatives that
pushed back.

The current Ukrainian Ambassador to Australia,
Vasyl Myroshnychenko, was an international
business consultant in March 2014, when he co-
founded the Ukraine Crisis Media Center. Since

QUADRANT JUNE 2023

OF RUSSIAN PROPAGANDA

then, it has assisted the Ukrainian government
with international communications in the areas of
defence, international security, Kremlin disinfor-
mation and hybrid warfare. Another initiative was
the StopFake media monitoring group established
by students and staff of the journalism faculty at
the National University of Kyiv-Mohyla Academy.
In addition to these and other Ukrainian organi-
sations, Bellingcat, the British-based international
online investigative group has done some amazing
work in unmasking Kremlin fakes and is particu-
larly known for its devastatingly detailed recon-
struction of the movements of the Russian Army’s
Buk missile system and crew that shot down MHry.

Ironically, Russia’s Russia Today network has
“Question more” as its motto. It reflects a funda-
mental goal of Russian propaganda against the
West, which is to discredit the very idea of objective
truth. It wants Westerners to question their own
mainstream media and then search for alternative
realities among conspiracy theorists like QAnon
and the Grayzone. In such a world the “alterna-
tive facts” presented by Russia Today are positioned
to seem like merely another version of events that
should be given equal consideration.

Projection is a frequently applied Russian propa-
ganda strategy that has been borrowed from Nazi
Germany. Nazi propaganda chief Joseph Goebbels
describes the concept in Leni Riefenstahl’s propa-
ganda film of the 1934 Nuremburg Rally, Triumph
des Willens: “The cleverest trick used in propaganda
against Germany during the [First World] War
was to accuse Germany of what our enemies them-
selves were doing.” Hence, a fascist Russia accuses
democratic Ukraine of “nazism”, massively corrupt
Russia accuses Ukraine of massive corruption,
Russian massacres of civilians at Bucha are
presented as Ukrainians “killing their own people
for collaboration”, and Russia accuses Ukraine
of a “genocide of Russian speakers” whilst itself
conducting a genocide of Ukrainians in Russian-
occupied territories.

Generally, such tactics only work to confuse
Western media and public opinion while territories
remain Russian-occupied, as is currently the case
with the Crimean Peninsula and Donbas regions.
Once the occupied territories are liberated, truth is
found to exist.

Dr Michael Lawriwsky is a former chair of

the Ukrainian Studies Foundation at Monash
University. In 1990 he was a Visiting Professor at the
International Management Institute in Kyiv, where
he taught in the first (and last) MBA course in the
USSR. He wrote the article “Why Putin and the West
Misunderstood Ukraine” in the May 2022 issue.

59



